Ciprian Domnisoru

Doamna Ftiriadi, Ioneasca si dl. Rostogan

In Educatie, Guvernul PD-L Boc, Rroma on Martie 19, 2010 at 1:11 am

Legea invatamantului prezentata de Funeriu aduce marea schimbare care ii mai lipsea invatamantului romanesc:  descentralizarea. Pedagogii de scoala noua vor participa activ la evaluarea elevilor compunand portofolii educationale, vor avea libertatea de a decide 0 parte din curricula, tinerii profesori vor trebui sa ia masterate educationale si sa treaca printr-un an pregatitor.

Apoi directorul si consiliul de administratie vor avea puteri nebanuite pana acum: sa angajeze si sa concedieze profesori si sa faca bugetul scolii. Mai interesant este ca din consiliu vor face parte o treime reprezentanti ai consiliului local, o treime parinti si o treime profesori.

Dupa cum se tot cocea, legea prevede ca finantarea urmeaza elevul. Daca faci socotelile, vezi ca in urma scaderii natalitatii, avem cam multi profesori la cati elevi avem. Funeriu zicea el ceva acu cateva luni ca i-au iesit 15000 de specialisti in plus la numaratoare, motiv pentru care sindicatele au scos megafonul. Prin urmare, ca finantarea per capita sa functioneze,  da-i cu reorganizarea, da-i cu mutatul cadrelor didactice,  da-i cu aranjamente intre scoli, ca la sindrofii celebre, precum restructurarea marilor companii nationale.

De ce atata agitatie, acum cand suntem sarmani? Pentru a conferi aceasta autonomie financiara scolilor si a descentraliza sistemul, ceva ce se pregatea de multi ani.

Toate aceste reforme fac parte din pachetul de masuri sprijinit de Banca Mondiala , care sustine descentralizarea si competitia pe unde apuca.

Foarte frumos, numai ca:

Si mai putini profesori la sate: Toate cerintele profesionale din lege ignora deficitul de profesori calificati de la sate. Notiunea de masterat didactic limiteaza si mai mult sfera tinerilor dispusi sa se faca profesori pe bani putini. Daca tot fac un masterat, de ce l-ar face sa devina profesori? De fapt se urmareste reducerea numarului de profesori, tinand cont de excedentul de profesori. Insa rezultatul va fi un corp didactic imbatranit.  Mult succes educatoarelor si invatatorilor care vor trebui sa faca studii universitare in urmatorii 10 ani. Iarasi un element de incurajare pentru invatatorii din mediul rural.

Scandal si coruptie in consiliile de administratie: Consiliile de administratie  ar urma sa fie compuse din 1/3 profesori, 1/3 parinti, 1/3 reprezentanti desemnati de consiliile locale. Date fiind atributiile sporite ale consiliilor in noua lege, e firesc sa te intrebi ce competente au parintii sau reprezentantii consiliilor locale sa aprobe bugetul scolii, sa selecteze directorul, sa aprobe planul de incadrare, sa faca evaluarea profesorilor, sa sanctioneze abaterile etice si disciplinare, etc. Daca ne uitam un pic la sedintele si componenta consiliilor locale din Romania, daca ne amintim un pic ce gen de parinti „se bagau” sa organizeze ceva in scoala, ajungem la concluzia ca in scolile romanesti dascalii vor da piept cu mahalaua lunar. Desigur exista si posibilitatea ca parinti cu educatie si spirit antreprenorial sa se implice in educatia copiilor lor o data pe luna, si ca autoritatile locale sa desemneze oameni competenti sa faca parte din consilii. Democratia locala va fi un experiment interesant si necesar comunitatilor, insa ma indoiesc ca va imbunatati calitatea educatiei. Inclin sa cred ca va genera haos si va transforma sedintele consiliilor in scenete de Caragiale. Mai mult, va deschide cai nebanuite pentru coruptia la nivel local, acum ca bugetul scolii e decis de prepusii alesilor locali si de cativa parinti.

Curriculum cu savoare locala: Mi-e groaza de stirile care or sa apara in care  diversi profesori/comunitati vor introduce lectii xenofobe, controversate, unde preotul isi va baga coada in programa scolara, etc. Pretul autonomiei locale va fi o mica regresie la ceea ce ne dezbina ca popor, sau la ceea ce e mai inapoiat in multe din satele si orasele noastre. Dar desigur, avem si dascali luminati care de-abia asteptau sa predea ce vor, desi sunt convins ca faceau asta deja.

Evaluarea in stil securistic/corporatist: . cadrele didactice vor trebui sa intocmeasca, pe baza unei „metodologii validate stiintific” , un raport de evaluare a competentelor cognitive, emotionale si sociale ale copilului. Rand pe rand, profesorii vor inscrie in aceasta oglinda a activitatii elevului impresiile lor despre dezvoltarea si viitorul copiilor. Impresii care desigur variaza cu capacitatile sociale ale parintilor dispusi sa flateze atentia profesorilor. Copiii vor avea ocazia sa aiba un dosar de mici, inainte sa aiba dosar de puscariasi, urmariti sau corporatisti. Vor fi „orientati catre un anumit tip de liceu”.  Deci mda, competentele emotionale si sociale ale lui Ionel, precum si scrisul indescifrabil si matematica eronata il recomanda drept un bun ospatar. Felicit de pe acum parintii de la sate care se vor sterge undeva in fundul curtii cu portofoliile educationale.

Examene si mai alambicate: Nu e reforma fara schimbarea examenelor. Insa prezenta intrece orice asteptari de obscuritate: 70% portofoliu educational care li se va coace copiilor de mici, 30% admitere la liceu.

Masuri ineficiente de a tine copiii in scoala: Parintii care nu isi trimit copiii la scoala sunt sanctionati intre 5 si 50 de milioane. Interesant este ca primariile trebuie sa aplice amenzile. Mult succes lui Vanghelie !

Cale deschisa pentru scoli segregate, religioase, de fitze: Scolile private vor primi finantarea de baza. Aici apare un business infloritor, care sunt convins ca va deschide calea spre lumina invataturii cum au deschis si universitatile private. Sa te tii: scoli private in secuime, finantate de la bugetul de stat. Yoy ! Ce le mai trebuie autonomie, au painea si cutitul.  Mi-e groaza ce tipuri de scoli private or sa apara : scoli ortodoxe, scoli de fitze, scoli de rroma, scoli de ne-rroma, etc. De altfel prin faptul ca doua treimi din consiliul de administratie va fi compus din parinti si reprezentanti ai consiliului local, orice comunitate va avea instrumentele sa transforme complet scoala: curriculum localizat, angajarea anumitor profesori/directori, finantarea anumitor activitati, plan de dezvoltare dupa gusturile locale, etc. In concluzie, politicienii vor conduce si scolile, prin interpusii din consilii. Parintii vor trebui brusc sa fie atenti in ce comunitate traiesc, ce vecini au, pentru ca se vor putea trezi cu surprize. Situatiile vor fi interesante in zonele multietnice dar si pentru parintii care nu prea se duc la Biserica. Cred ca va deveni si mai greu pentru un copil dintr-o zona saraca sa mearga la scoala intr-o zona mai bogata.

– Nimic despre salarii: Cumva autonomia si inovatia nu imi suna ca fiind cele mai aprige revendicari sindicale: salariile in schimb, alta poveste. Ce mai putem face cu salariile? In raport cu produsul intern brut per capita, Romania isi plateste profesorii cam prost. O spunea Banca Mondiala intr-o nota. Daca insa intrebi pe colegii de la FMI, or sa-ti spuna sa nu maresti salariile profesorilor. Sta Boc si pune in cumpana calitatea personalului didactic si deficitul bugetar si zice: am gasit, le vom face case de lemn la tara. La care coana Udrea, nu draga, le facem din ciment, cunosc eu pe cineva, le facem la preturi sub piata.

–  Echitatea in finantare va fi si mai greu de atins: Sistemul finantarii per capita este complicat si se va lovi de realitatile romanesti cum nu si-au imaginat profesionistii de la Banca Mondiala cand l-au gandit. Ca sa functioneze, in Minister se va crea o noua unitate, care va buchisi la formule prin care la cuca macaii se poata totusi fiinta o scoala cu toate materiile predate, in conditiile in care sunt putini elevi. In locul profesorilor de la tara, n-as mai accepta sa predau mai multe materii, i-as lasa sa faca finantare per capita. In plin avant cu educarea copiilor de la sate, finantarea per capita va da o lovitura grea – exact acolo unde trebuiau mai multi profesori, formula de finantare va face si mai dificila angajarea de noi oameni.

In concluzie, nimic in reforma asta nu rezolva situatia scolilor din mediul rural- va fi si mai greu sa aduci profesori acolo daca ii pui pe invatatori sa ia licenta si pe profesori masteratul, cu toate casele de lemn pe care le viseaza Boc.

Solutia consiliilor de administratie cu parinti si reprezentanti ai consilierilor locali lasa calea deschisa pentru o noua categorie de reportaje pentru stirile de la ora 5 si eventuale transmisiuni in direct de la OTV.

Mai mult, lasa cale deschisa laicizarii invatamantului romanesc. Este unul din ultimii pasi care lipsea in Romania sa ne intoarcem la Romania burgheza dinaintea comunismului. Caragiale va fi tot mai actual in acest sistem, legionarismul sau alte forme de nationalism se vor putea infiltra in scoli si mai usor.

Ceea ce ma ingrijoreaza cel mai mult sunt dosarele c0piilor. Pana acum profesorul putea sa iti dea un 2 sa te racoreasca. Acum va buchisi in dosar, dupa criterii alese pe spranceana stiintifica a lui Funeriu sau a cine stie cui, intocmai ca resursistele umane din corporatii.

Anunțuri
  1. Cui revine responsabilitatea de a educa copiii?

  2. Parintii au rolul principal. Insa conteaza modalitatea de selectie a parintilor in consiliile de adminstratie. Parinti care privesc cu responsabilitate educatia copiilor lor poate nu vor avea timpul sa faca parte din aceste consilii. In orice caz rolul parintilor va creste: vor trebui sa urmareasca cu atentie ce se intampla in scoala. Daca pana acum puteau afla in mare de la televizor ce li se pregateste copiilor lor, acum vor trebui sa afle exact ce se intampla in scoala. Va fi un efort crescut de timp si de energie, pentru ca viziunile parintilor asupra a ce constituie o educatie buna vor intra in conflict cu opiniile reprezentantilor consiliilor locale sau ale profesorilor. Sa fiu sincer, ma indoiesc ca majoritatea parintilor din Romania stiu ce inseamna o educatie de calitate. Romania are printre cele mai mici rate de scolarizare din UE, insa la capitolul „Cat de satisfacut sunteti de educatia dumneavoastra”, romanii raspund ca sunt cei mai fericiti/ multumiti cu educatia lor. Deci este posibil ca multi parinti sa vina in aceste consilii cu atitudini de genul „Pe vremea mea era mai bine”, in conditiile in care profesorii au experienta directa a ce functioneaza si ce nu in clasa.

  3. Ar trebui sa actionam toti asa cum a facut doamna Veronica Esanu, creataore papusii Udrea. Adica ar trebui sa fim recunoscatori fata de cei care chiar vor sa schimbe lucrurile, care muncesc si propun proiecte care vor ajuta Romania sa evolueze.

    • Eu zic sa pastram papusile pentru oamenii care propun proiecte dar le si pun in practica- pentru ca unii au talent sa lanseze proiecte care suna bine- daca se poate si cinstit, fara sa fie nevoie de comisii de ancheta pe 8 capete de acuzare.

  4. Nu este o contradictie aici? Daca monopolul educatiei de catre stat a dus ca Romania sa aiba ratele cele mai mici de scolarizare din UE, este oare o idee buna ca tot statul sa aiba ultimul cuvint sub pretextul experientei a ce functioneaza si ce nu?

    • De multe ori parintii tin copiii acasa sa lucreze pamantul, sau nu sunt dispusi sa faca sacrificii sa ii trimita la liceu, sau nu considera ca e necesar. Asta e valabil mai ales la sate si in comunitatile rroma. Deci si parintii poarta o parte din vina pentru rata scazuta de scolarizare, motiv pentru care sunt sanctionati prin amenzi daca nu trimit copiii la scoala. Pana acum profesorii si directorii erau intr-adevar controlati de stat. Acum parintii si consilierii locali vor avea ultimul cuvant de spus. Asta in conditiile in care directorii trebuie sa fie certificati ca manageri educationali iar profesorii sa aiba masterate in educatie, deci sunt profesionisti, teoretic. Cred ca reprezentarea parintilor in consilii e necesara, insa nu cred ca e nevoie de o treime. Consiliile locale ar fi suficient sa aiba un singur reprezentant.

  5. Totul pleaca de la intrebarea: cine are dreptul fundamental sa educe copiii?

  6. ma uit la parintii mei (si la ceilalti) si ma gandesc cu groaza la deciziile pe care le-ar fi putut lua pentru mine.mai bine un sistem prost sa avem pe ce da vina mai tarziu sau ,din contra, sa ne laudam cum am izbavit.cred ca educatia incepe cu adevarat de la 20 si ceva de ani in sus asa

  7. Deci decit sa facem parintii responsabili pentru copiii lor, mai bine ne multumim ca avem pe cine da vina! Foarte promitator viitorul…..

  8. Si eu cred ca parintii trebuie sa fie responsabili pentru copiii lor. Altceva incercam sa subliniez: intr-un sistem perfect vina pentru un eventual esec ar cadea asupra copilului, iar reusita ar fi ceva normal comun.
    Cred ca intrebarea ta ar trebui sa fie mai degraba: cine „trebuie” sa educe copiii, nu cine are dreptul moral. si raspunsul cred ca este: parintii+profesorul, pentru a se compensa reciproc si pentru a lasa copilului dreptul de a alege ce-i place: ce vede acasa ,ce vede la scoala sau o combinatie intre cele doua etc…

  9. Intrebarea nu a fost cine are dreptul moral, ci cine are dreptul fundamental. Acela care are acest drept, trebuie sa educe copiii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: